Μύθοι & αλήθειες για τη διατροφική αξία του ψωμιού

Σύμφωνα με το πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής, το ψωμί εμπεριέχεται στη βάση της πυραμίδας, ως απαραίτητη τροφή στα πλαίσια μιας ισορροπημένης δίαιτας. Το ψωμί ως βασική πηγή υδατανθράκων αποτελεί προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας για τον οργανισμό, αφού αποδίδει άμεσα σημαντική ενέργεια. Η θρεπτική αξία του ψωμιού εξαρτάται τόσο από τον τύπο του αλεύρου που θα χρησιμοποιηθεί, όσο και από τη διαδικασία της άλεσης.
Ο καρπός του σταριού είναι φυσικά πλούσιος σε μεταλλικά άλατα και βιταμίνες, κυρίως του συμπλέγματος Β. Επιπλέον, το ψωμί αποτελεί μια διατροφική επιλογή εξαιρετικά θρεπτική και υγιεινή, λόγω του χαμηλού ποσοστού λιπαρών και αλατιού που περιέχει σε σχέση με άλλες τροφές.

Υπάρχουν όμως και κάποιοι μύθοι που περιτριγυρίζουν το ψωμί:

1ος Μύθος: Το ψωμί παχαίνει
Το ψωμί αποτελεί υγιεινή επιλογή στα πλαίσια μιας ισορροπημένης διατροφής.
Συγκεκριμένα, μια φέτα ψωμιού 30 γραμμαρίων αποδίδει περίπου 70 θερμίδες, ενώ ταυτόχρονα αποφέρει θρεπτικά συστατικά στον ανθρώπινο οργανισμό.
Καταναλώνοντας καθημερινά λογικές ποσότητες ψωμιού και δίνοντας προσοχή στις τροφές που συνήθως το συνοδεύουν, όπως τυρί, λιπαρές σάλτσες και βούτυρο, το ψωμί δεν συντελεί στην πρόσληψη θερμίδων που θα μπορούσε να προκαλέσει την αύξηση του σωματικού βάρους. Το μέτρο στην κατανάλωση του ψωμιού και ο σωστός συνδυασμός του με άλλες τροφές αποτελούν το κλειδί για μια ισορροπημένη και υγιεινή διατροφή.

2ος Μύθος: Το ψωμί ανεβάζει το σάκχαρο
Είναι αλήθεια ότι η κατανάλωση υδατανθράκων –όπως και του ψωμιού- μπορεί να επηρεάσει τις τιμές της γλυκόζης του αίματος. Ωστόσο, οι σύγχρονες οδηγίες για την αντιμετώπιση του σακχαρώδη διαβήτη όχι μόνο δεν αποκλείουν την κατανάλωσή τους, αλλά τους εντάσσουν σε ένα σημαντικό ποσοστό στην ημερήσια διατροφή. Συγκεκριμένα, τα άτομα που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη μπορούν να προτιμούν τους υδατάνθρακες με τον χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη, οι οποίοι και δεν επηρεάζουν σημαντικά την καμπύλη σακχάρου.